Jane of the jungle - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Laura Santing - WaarBenJij.nu Jane of the jungle - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Laura Santing - WaarBenJij.nu

Jane of the jungle

Blijf op de hoogte en volg Laura

12 Oktober 2015 | Ecuador, Baños

Hola beschaving! Ik heb eindelijk weer warm water, electriciteit, internet en hamburgerssssss. Maar wat een ervaring was dit! Iets wat maar weinig mensen meemaken en wat ik nooit meer ga vergeten... Ik heb zoveel te vertellen, ik ga het even indelen in kopjes zodat als je geen zin hebt om alles te lezen, dat je je selectiviteit haar gang kan laten gaan.

Basic in Sacha Yacu

Ja ik weet het, ik heb al honderd keer gezegd dat het basic is in dit kamp. Maar dat wilde ik ook! Weg met de moderne tijd en terug naar je innerlijke Jane (van Tarzan, weetjewel). Het kamp zelf was niet eens zo ver van de weg, maar toh omringd door wilde begroeiing. Het eerste wat ik zag van het kamp was een felgekleurde ara die midden op mijn pad zat. Het kon beginnen! Mijn bed stond in een verhoogde houten hut, samen met veel andere stapelbedden maar met enkel 3 andere meiden. Ondanks dat we met weinig waren hebben we het wel heel gezellig gehad, met de familie die het centrum runt, het Duitse meisje die een relatie had met een van de jongens en een Amerikaan die regelmatig op bezoek gaat bij Sacha Yacu. Niet alleen hadden we geen internet enzo, maar we hadden ook weinig variatie van eten. Het enige weekend dat ´Team Jane´ vrij had, waren we dan ook blij dat we de stad Puyo in konden. Maar dat was tegenvallen, want de langverwachte pizza en hamburgers hadden ze hier niet, alleen locaal voedsel. Wat natuurlijk ook hartstikke leuk is, maar als je al dagen snakt naar een lekkere Europese maaltijd is het wel een pieeetsie jammer. Gelukkig hadden ze lekkere cocktails en hebben we een topavond uit gehad.

Gevaren in de jungle

Ik HAAT spinnen. Dat wist ik al en daar maakte ik me druk om. Als je daar dan aankomt en alles is van hout (AAH spinnenbron) en je moet met je stok de jungle in om spinnenwebben weg te hakken is dat wel even wennen. Om het nog erger te maken moesten we op zoek naar de schildpadden om ze te voeren, dus kruipend en vechtend door de takken en lianen. Daar sta je dan met je waardeloze kinderachtige fobie. Er zat zelfs een tarantuls in de wc :(. Maar over het algemeen is dit natuurlijk niet echt een gevaar, aangezien ze je niet dood kunnen maken. Niet zoals de Pitalalla, een slang die als hij je bijt je in een halfuurtje afmaakt. Die lag op het pad van het huis naar de schuur, waar ik net de dag daarvoor mijn was van de waslijn had gevist. Jaiks! Maar geen zorgen, ik heb het gehaald. Oh ik vergeet bijna van de puma´s en ocelots (google maar) die wild rondlopen en erg agressief kunnen zijn. En rabiës natuurlijk, wat daar praktisch in de lucht hangt. Maar hee, wij kunnen in Nederland ook van de t(r)ap vallen en ons nekje breken. Bij wijze van spreken.

Team Jane an die arbeit

De werkzaamheden waren pittig, met je zware emmers door de jungle sjouwen om de dieren te voeren die zich ergens op de 80 hectare jungle bevinden, en nee, er zijn geen echte wandelpaden. Maar het is wel heel bijzonder om door de échte jungle te lopen, die ik alleen maar van de films kende! (Jumanji, Pocahontas?). Dan ga je een dagje krekels vangen, om ze de dag daarna aan de koati´s te voeren (google) en dan ga je vissen met je bamboestok om de ocelots van voer te kunnen voorzien. Het is allemaal echt heel leuk, ook omdat het zo onwerkelijk is. Ik voelde me ook vooral heel cool toen ik het suikerriet mocht hakken met de machete. Ik had nog niet eens een echte machete gezien before in my life.

De conclusie

Dus wat heb ik gemist? Mijn telefoon opladen, hamburgers, of vlees in het algemeen, douchen zonder te checken voor slangen/spinnen, kamers zonder insecten (kakkerlakkennn! Maar wat wij tegen elkaar zeiden ging ongeveer zo: AAAH IK ZAG IETS, oh laat maar, het is maar een kakkerlak. Ja, zo diep zit je erin). Wat heb ik verworven? Een onvergetelijke ervaring die ik bij me zal dragen voor de rest van mijn leven.

Vandaag ben ik in Baños, maar zo geweldig vind ik het hier niet (de warmwaterbronnen in de stad waren echt vieeeees en toeristisch, dus tips voor de volgende: ga naar de bronnen die ongeveer 10 minuten buiten de stad liggen). Dus ga ik er morgen gauw vandoor voor wat cocktails, zon en strand in Montañita. Daar ben ik wel aan toe, voor de variatie. Er is daar momenteel een meisje dat ik heb leren kennen in Quito, dus dat wordt meeten!

  • 12 Oktober 2015 - 11:11

    Irene:

    Lieve Laura. Wat ben ik blij dat ik niet alles van te voren weet en dat je dit allemaal overleefd hebt. Wat een ervaring en eindelijk van die spinnen fobie af! Dapper hoor... Geniet van de hamburgers en cocktails! Prachtige foto's en verhaal! Liefs xxx

  • 12 Oktober 2015 - 11:42

    Annie:

    Lieve Laura, Wat ervaring ,heerlijk om het allemaal te lezen.Wat zal je wel eens gegriezeld hebben ,onze Laura die al gilde als ze een klein spinnetje zag,

    Ik ben trots op je hoor!
    Nu maar weer genieten van het volgende deel.Liefs xxx

  • 12 Oktober 2015 - 17:20

    Manon - Activity Int.:

    Jeeeeej, you did it!! :-) Super gedaan!! Top om te lezen dat je het zo naar je zin hebt gehad. Je bent een held! (Klein nadeel, de rest van je leven kun je nooit meer iemand om hulp vragen als er een spin in je huis zit.. :-))
    Geniet er nog van meissie! Knuffel uit Enschede!!

  • 13 Oktober 2015 - 09:16

    Yvette (Activity International):

    WOW! Wat gaaaaaaaaaaaaaaaaf, heel erg tof. Enne...bedoelde jou echt van de 'tap' vallen :-). Of moest dat de trap zijn :-). Ja het zou natuurlijk beide prima kunnen...enjoy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Baños

Vrijwilligerswerk en Backpacken - Ecuador en Peru

Vrijwilligerswerk in Ecuador met Activity International bij het Monkey rehab Centre. Dit centrum heet Sacha Yacu en bevindt zich een uur bij de stad Puyo vandaan, in de afgelegen jungle. Zij vangen dieren op die slachtoffer zijn geworden van de handel in dieren, en die zodoende zijn gehouden als huisdier terwijl deze wilde dieren hier niet geschikt voor zijn. Vaak zijn de dieren mishandeld en gewond. Sacha Yacu vangt de dieren op, rehabiliteert ze en, indien mogelijk, zet ze terug in het wild. Het gaat hier vooral over primaten, zoals bijvoorbeeld kapucijnaapjes, maar inmiddels heeft het zich uitgebreid en vindt je hier ook andere dieren zoals landschildpadden, pekari's en papegaaien. Ik hoop in ieder geval twee weken iets te kunnen betekenen voor deze toporganisatie, maar als mijn spinnenfobie mij nog geen hartaanval heeft bezorgd, blijf ik misschien nog wel iets langer :).

Na het vrijwilligerswerk blijft er nog een heel aantal weken over om te backpacken door Ecuador, via de kust naar het zuiden van Peru, terug omhoog naar Cusco en uiteindelijk terug te vliegen vanaf de hoofstad Lima. Ik hoop zoveel mogelijk deze mooie landen te mogen beleven en een glimp op te vangen van het leven van de mensen daar en de bijzondere culturen. En natuurlijk hoop ik mijn Spaanse taalkennis een beetje te verreiken met de verschillende accenten en dialecten die ik ga tegenkomen!

Recente Reisverslagen:

21 November 2015

Piranha, Anaconda, y Caipirinha

13 November 2015

Zigzaggend door het land

01 November 2015

La Gringa en Perú

18 Oktober 2015

Blote voeten in Montañita

12 Oktober 2015

Jane of the jungle
Laura

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 6699

Voorgaande reizen:

23 September 2015 - 05 December 2015

Vrijwilligerswerk en Backpacken - Ecuador en Peru

Landen bezocht: